Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2016

Η ανάπτυξη δεν ήρθε στο καλάθι της νοικοκυράς

Μπορεί πριν από λίγα εικοσιτετράωρα η ΕΛΣΤΑΤ να ανακοίνωσε αύξηση του ΑΕΠ το 3ο τρίμηνο σε ετήσια βάση (διορθωμένα εποχικά στοιχεία σε όρους όγκου), αυτό μέχρι στιγμής τουλάχιστον δεν αποτυπώνεται στην καθημερινότητα των νοικοκυριών. Αντιθέτως με βάση στοιχεία από εταιρείες που μετρούν την κατανάλωση εντός των αλυσίδων
σούπερ μάρκετ, προκύπτει νέα υποχώρηση σε επίπεδο 9μήνου ενώ παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως οι απώλειες δεν αποκλείεται να ξεπεράσουν τα 600 εκατ. ευρώ στο σύνολο της χρονιάς.
Ήδη στο 9μηνο (σ.σ. από τις αρχές του χρόνου έως τις 8 Οκτωβρίου) οι απώλειες που έχουν καταγραφεί στο οργανωμένο
λιανεμπόριο τροφίμων στο σύνολο της χώρας υπερβαίνουν τα 460 εκατ. ευρώ, με την ποσοστιαία μεταβολή σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν να αγγίζει το 7,4%. Τάση η οποία εκτιμάται ότι διατηρήθηκε καθ rsquo; όλη τη διάρκεια του Οκτωβρίου, μήνας ο οποίος χαρακτηρίζεται ως ένας από τους χειρότερους των τελευταίων ετών.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η μεγαλύτερη ποσοστιαία υποχώρηση κατεγράφη στην Κεντρική Ελλάδα όπου άγγιξε το -11,1% και ακολουθούν με διψήφιο ποσοστό υποχώρησης η Κρήτη -10,2% και η Θεσσαλονίκη με -10,5%, ενώ έπονται η Πελοπόννησος με -8,7%, η Μακεδονία/Θράκη με -6,5% και η Αττική με -5,6%. Τα στοιχεία αναφέρονται στη συνολική αγορά, χωρίς το Lidl και τα Νησιά Ιονίου και Αιγαίου, ενώ περιλαμβάνεται σε αυτά και το δίκτυο της Μαρινόπουλος ndash;σ.σ. έχει απολέσει πάνω από το 80% του τζίρου του σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν.
Μέχρι στιγμής πάντως ο χαμένος τζίρος του δικτύου της Μαρινόπουλος, όπως αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος, δεν έχει μεταφερθεί στο σύνολό του στις υπόλοιπες αλυσίδες του παραδοσιακού λιανεμπορίου, αντιθέτως όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς έχει χαθεί στο μεγαλύτερο μέρος του. Αναφορικά με τις κατηγορίες που πλήττονται περισσότερο, οι μεγαλύτερες απώλειες καταγράφονται στα μη τρόφιμα (-11,8%) και ακολουθούν τα φρέσκα και κατεψυγμένα προϊόντα με -5,8% και οι ταχυκίνητες κατηγορίες, ήτοι είδη πρώτης ανάγκης όπως π.χ. το γάλα, όπου η πτώση είναι 7,6%.
Ενδιαφέρον έχει επίσης το γεγονός πως τα προβλήματα του δικτύου της Μαρινόπουλος χτύπησαν περισσότερο απ rsquo; όλες τις κατηγορίες τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα οποία μετρούν απώλειες της τάξης του 16,2%, όταν οι πωλήσεις των επώνυμων προϊόντων υποχωρούν 'μόλις rdquo; κατά 6,2%.
Κι όλα αυτά τη στιγμή που η καταναλωτική εμπιστοσύνη στην Ελλάδα έχει αυξηθεί στο τρίτο τρίμηνο κατά 4 μονάδες (στοιχεία με βάση παγκόσμια έρευνα της Nielsen) και οι τιμές του τυπικού καλαθιού στα ελληνικά σουπερμάρκετ, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), είναι σημαντικά χαμηλότερες σε σχέση με αυτές της Αγγλίας, της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας.
Η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει, σύμφωνα πάντα την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, ότι και οι τέσσερις χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα, 18% η Ισπανία, 41% η Γαλλία, 27% η Αγγλία, 9% η Πορτογαλία.
Αν αφαιρεθεί δε από την εξίσωση και ο αναλογούν ΦΠΑ ανά χώρα, τότε οι τέσσερις χώρες έχουν ακόμα πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα, η Ισπανία κατά 30%, η Γαλλία κατά 55%, η Αγγλία κατά 43% και η Πορτογαλία κατά 15%.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου